W przyziemiu Dworu Skrzynki w Galerii Skrzynki realizowane są wystawy czasowe. Obecnie, do końca września 2023 roku, ściany zdobią czarno-białe fotografie Waldemara Śliwczyńskiego przedstawiające podupadłe wielkopolskie dwory i pałace. Wystawę można odwiedzić w weekendy, w godzinach otwarcia restauracji w Dworze Skrzynki oraz podczas zwiedzania obiektu przed seansami Kina Letniego (zwiedzanie bezpłatne). Cykl TOPOGRAFIA CISZY powstał z inspiracji Ewy Kostołowskiej, ówczesnego kustosza Muzeum im. A. Mickiewicza w Śmiełowie. Tak artysta mówi o swoich pracach:
Praca nad nim zajęła mi mniej więcej rok. Powstałe wówczas zdjęcia po raz pierwszy zaprezentowane zostały w maju 2009 roku, temat jednak realizowany był dalej, a kierunki geograficznych poszukiwań podpowiadała książka Marcina i Piotra Libickich Dwory i pałace wiejskie w Wielkopolsce, opisująca – bagatela – 925 obiektów.
W swoich pracach – z rozmysłem – pochyliłem się niemal wyłącznie nad tymi, które niszczały, były w złym stanie, w ciszy zamieniały się w ruinę. Nikt o nie się nie upominał, nikt ich nie ratował. Uznałem, że są najlepszą metaforą loPsu ziemian polskich w czasach PRL. Fotografia to wszak nie tylko dokumentacja rzeczywistości.
Po latach niektórym pałacom i dworom z tamtych zdjęć – na szczęście – przywrócono dawną świetność: część zamieniono w hotele z restauracjami, inne stały się na powrót rodzinnymi rezydencjami.
Odbudowane, odrestaurowane, często z ogromnym pietyzmem. Moje zdjęcia stały się więc „zapisem czasu”, namysłem nad przemijalnością, swoistym memento. Historia – wiemy to – lubi się powtarzać.
Dla mnie ten projekt był też pretekstem do głębszego zainteresowania się miejscami i ludźmi; do dziś śledzę właśnie ten wycinek naszych dziejów, dotyczący polskiego ziemiaństwa, do dziś szukam odpowiedzi na pytania, dlaczego taki los je spotkał? Komunizm nie tłumaczy wszystkiego, choć był „przyzwoleniem” na wiele…
Oby jak najwięcej obiektów tego naszego dziedzictwa materialnego, tej niezwykłej architektury, otrzymało drugie życie – tak, jak chociażby dwór w Skrzynkach.
Waldemar Śliwczyński był wydawcą i redaktorem naczelnym „Kwartalnika Fotografia” oraz „Wiadomości Wrzesińskich” (1990-2020).
Jego książki – „Cisza” (2008), „Topografia ciszy” (2012) oraz „808,2 km” (2015) – zdobyły wyróżnienia w ogólnopolskich konkursach na Fotograficzną Publikację Roku.
W 2018 roku ukazała się, wydana przez Muzeum Narodowe w Poznaniu, kolejna jego książka – „Zapomniane dziedzictwo. Architektura folwarczna Wielkopolski”. W 2022 roku opublikował wspomnienia z czasów, gdy szefował „Wiadomościom Wrzesińskim” – „Moim zdaniem”.
Waldemar Śliwczyński jest pierwszym kuratorem Kolekcji Wrzesińskiej, wieloletniego projektu, w wyniku którego powstaje artystyczne archiwum fotograficzne Wrześni – miasta i gminy.
W czerwcu 2022 uruchomił serwis kwartalnikfotografia.pl i reaktywował, po dziesięciu latach nieobecności, „Kwartalnik Fotografia”.
Jest absolwentem kulturoznawstwa i filozofii na UAM w Poznaniu.
Teksty o fotografii publikuje w wydawnictwach naukowych. Waldemar Śliwczyński jest też członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Mieszka we Wrześni. Wykorzystuje klasyczny, analogowy proces fotograficzny oraz miechowe kamery wielkoformatowe.
Na swoim koncie ma kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i zbiorowych.
Kuratorem wystawy w Galerii Skrzynki jest Anna Kochnowicz-Kann.