Przejdź do głównej treści
danie na czarnym okrągłym talerzu

Identyfikacja i promocja żywności wysokiej jakości szansą dla lokalnych producentów

Informacje
element dekoracyjny
element dekoracyjny

„Identyfikacja i promocja żywności wysokiej jakości szansą dla lokalnych producentów”.

W ostatnim tygodniu października przedstawiciele producentów i animatorzy działań kulinarnych z czterech regionów Polski spotkali się w Lublinie, by podsumować przeprowadzone wcześniej w województwach Wielkopolskim, Kujawsko-Pomorskim, Lubelskim i Podkarpackim działania warsztatowe.

W ciągu trzech dni konferencji odbywającej się w salach Wydziału Nauk o Żywności i Biotechnologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie uczestnicy, wśród których nie zabrakło osób związanych z Instytutem Skrzynki i Szlakiem Kulinarnym „Smaki Powiatu Poznańskiego”, mieli okazję posłuchać prezentacji wybitnych polskich producentów i ich refleksji z doświadczeń i wieloletniej pracy z żywnością wysokiej jakości i żywnością ekologiczną.

Ponadto każdy uczestnik konferencji miał  możliwość  degustacji wybranych produktów, gdyż większość posiłków w czasie konferencji oparta była właśnie na takich produktach, których promocja może być w przyszłości lokomotywą rozwoju poszczególnych regionów. Bodaj największe wrażenie zrobiła na uczestnikach historia „trispy”, czyli prymitywnej pszenicy okrągłoziarnowej. Wrażenie podparte zostało efektem świetnego pieczywa, makaronu i wspaniale przygotowanej kaszy z tego zboża.

W spotkaniu wzięło udział około 80 uczestników, a swoje produkty wystawiło kilkunastu producentów. Wśród nich, oprócz wspomnianych prymitywnych zbóż w wyrobach legendarnego ekologicznego młynarza Czesława Babalskiego, były miedzy innymi: piwo Gruczniak, powidła strzeleckie, miody malinowe z okolic Nałęczowa, jabłka grójeckie, napój „Jabłko chmielone z Grójca”, wędliny z Markowej, gęsia okrasa i wiele innych.

Ta formuła łączenia zajęć teoretycznych i warsztatowych z case study i degustacją pozwala zdecydowanie na zwiększenie efektywności podobnych inicjatyw.

Czy projekt wyszukiwania produktów emblematycznych dla poszczególnych regionów i wsparcia procesów certyfikacji okaże się skuteczny – tego dziś nie wiemy. Inicjatywa podjęta przez Fundację Ekologia Polska jest jednak bardzo intersująca i budzi nadzieję na ciąg dalszy. Funkcjonuje bowiem w Polsce wiele systemów certyfikacyjnych, od geograficznych i jakościowych oznaczeń Unii Europejskiej, poprzez rozmaite systemy certyfikacji ekologicznej, certyfikacje regionalne, listy produktów tradycyjnych, oznaczenia promujące lokalny patriotyzm ekologiczny i lokalną jakość (np. Najlepszy Smak Powiatu Poznańskiego), aż po system Europejskiego Dziedzictwa Kulinarnego.

Wiemy, że jest potrzebna dyskusja i wiemy, że powinny pojawić się ośrodki pełne merytorycznych kompetencji, które mogą również na zasadach komercyjnych wspierać działania producentów w zakresie certyfikacji promocji żywności wysokiej jakości. Jesteśmy pewni, że konferencja pozwoliła lepiej dostrzec zakres zagadnień z tym związanych, a rozmowy w kuluarach już teraz przyniosły pomysły i inspiracje przydatne do rozwiązywania problemów trapiących środowiska producentów. Dzięki tym godzinom rozmów i przykładom Instytut Skrzynki będzie lepiej przygotowany do osiągnięcia celów dla realizacji, do których został powołany, a także będzie gotów wspierać lokalne grupy producentów w podejmowanych działaniach certyfikacyjnych.

Zbigniew Kmieć


  • Autor: Administrator Strony
  • Opublikowano: 04.11.2022, 09:32
  • Ostatnia edycja: 04.11.2022, 09:32
element dekoracyjny
element dekoracyjny