Trwa zbieranie danych koniecznych do opracowania projektu Podstrategii Turystyki Kulinarnej kraju. Ważnym zadaniem w ramach projektu była konferencja poświęcona produktowi flagowemu. Była to też okazja do podsumowania dotychczas zebranych informacji.
Podczas targów Tour Salon na MTP w Poznaniu 3 października 2025 r. spotkali się na warsztatach interesariusze Podstrategii Turystyki Kulinarnej w ramach zadania publicznego „Okrągły stół – dzielenie się wiedzą”, realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej. Partnerem projektu jest Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego. W wydarzeniu uczestniczyła Liliana Kubiak, zastępca dyrektora Instytutu, który jest też operatorem Szlaku Kulinarnego „Smaki Powiatu Poznańskiego”.
Pierwsza część konferencji została poświęcona warsztatom dot. produktu flagowego w turystyce kulinarnej. Uczestnicy pracowali nad określeniem jego definicji w kontekście krajowym, regionalnym, kulturowym oraz komercyjnym. Zostali także poproszeni o zaproponowanie dań i produktów, które mogłyby stać się takim właśnie „produktem flagowym”. Wśród przykładów znalazły się m.in. pierogi, jabłka, kiszonki (np. kiszone ogórki) i przetwory owocowe (np. powidła śliwkowe), bigos staropolski, napoje alkoholowe (np. nalewki, białe wino), wędliny czy pączki.
Bardzo interesujące były wykłady w drugiej części spotkania. To szczegółowa prezentacja opracowań realizowanych przez ekspertów współpracujących przy projekcie. Wnioski z przeprowadzonych konsultacji społecznych zreferowała dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, prezes PSTK (AWF Poznań). Prezentacji wyników analizy światowych trendów w turystyce kulinarnych i ich możliwe konsekwencje dla Polski w kontekście prac nad strategią dokonał Hubert Gonera (Landbrand).
Uczestnicy zapoznali się również z wynikami audytu – głównymi zasobami i potencjałem turystyki kulinarnej, które opisali: dr Piotr Kociszewski – oferty turystyki kulinarnej; dr Katarzyna Korzeń – enoturystyka; dr Andrzej Stasiak – szlaki kulinarne; Michał Bonarowski – wydarzenia kulinarne.
Rekomendacje dot. rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce wynikające z przeprowadzonej analizy SWOT zaprezentowała dr Bernadeta Hołderna-Mielcarek.
Organizatorzy podsumowali dotychczasowe prace nad podstrategią, których wyniki sukcesywnie zamieszczane są na stronie internetowej https://pstk.pl/podstrategia/.
Partnerami projektu są także:
- Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych z siedzibą w Lublinie
- Stała Rada Konferencji ds. turystyki kulinarnej
- Stowarzyszenie „Akademia Gastronomiczna” z siedzibą w Gdańsku
- Ogólnokrajowa Spółdzielnia Turystyczna GROMADA
- Culinary Heritage Network – Sieć Dziedzictwa Kulinarnego
- pozostali interesariusze turystyki kulinarnej.
Wydarzenie, jako kolejne w cyklu, zostało zorganizowane w celu powstania sektorowego dokumentu rozwojowego dla turystyki kulinarnej w Polsce na kolejne lata, opracowania mającego na celu analizę stanu aktualnego i stworzenia propozycji wizji oraz założeń kierunkowych. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.





