Przejdź do głównej treści

W Skrzynkach pracowali nad Podstrategią turystyki kulinarnej w Polsce

Relacja
element dekoracyjny
element dekoracyjny

W Dworze Skrzynki w gm. Stęszew 25 czerwca 2025 r. odbyła się konferencja – spotkanie warsztatowe dot. Podstrategii Turystyki Kulinarnej w ramach zadania publicznego „Podstrategie turystyczne – dzielenie się wiedzą” realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej. Partnerem projektu jest Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego.

Ponad 40 interesariuszy z całej Polski przywitał Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański, który podkreślił jak ważne dla kraju i regionu ważnym aspektem są kulinaria dla turystów, ale też samych mieszkańców.

Gospodarz obiektu Jan Babczyszyn, dyrektor Instytutu Skrzynki zaprezentował jak zadania statutowe instytucji kultury realizowane są w Dworze Skrzynki i poza nim oraz przypomniał historię zabytkowej siedziby, którą później zwiedzili uczestnicy wydarzenia. Instytut Skrzynki jest operatorem Szlaku Kulinarnego „Smaki Powiatu Poznańskiego”, drugiego co do wielkości szlaku kulinarnego w Polsce, a restauracja Dworu Skrzynki jest centralnym jego punktem.

O istocie promowania dziedzictwa kulinarnego w turystyce kulinarnej opowiedział animator kulinarny związany z naszym regionem Witold Wróbel, ambasador Sieci Dziedzictwa Kulinarnego („Culinary Heritage”) oraz członek stowarzyszenia Polska Akademia Smaku.

W spotkaniu uczestniczył m.in. Włodzimierz Szczurek, wicedyrektor Departamentu Marketingu Polskiej Organizacji Turystyczne.

Podczas konferencji odbyły się warsztaty dla Regionalnych Organizacji Turystycznych pn. „Jak wspólnie kreować i promować przeżycia turystyki kulinarnej na poziomie województw w partnerstwie z FROT (online i on-site) prowadzone przez Huberta Gonerę (landbrand).

Dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, prezes PSTK, AWF Poznań zaprezentowała założenia Podstategii Turystyki Kulinarnej, cele i zamierzenia PSTK, które doprowadzą do stworzenia tego dokumentu.

Ponieważ Strategia Turystyki ma 12 podstategii, zebrani w Dworze Skrzynki reprezentanci branży turystyki kulinarnej wysłuchali interesariuszy pozostałych podstategii, m.in. HoReCa, Marka Polska, Turystyki Wiejskiej, Kulturowej i Turystyki Zorganizowanej, którzy połączyli się online i zaprezentowali założenia powiązanych podstrategii, dzięki czemu poszczególne projekty będą mogły się przenikać i tworzyć spójną całość.

Spotkanie w Skrzynkach było okazją do zaprezentowania wyników badań intencji współpracy interesariuszy i potencjału turystyki kulinarnej prowadzonych w ramach prac nad Podstrategią Turystyki Kulinarnej.

Niclas Fjellström, międzynarodowy ekspert turystyki kulinarnej, globalny koordynator sieci Culinary Heritage poprowadził warsztat pn. Strategia, a skuteczność w działaniu, na przykładzie krajów europejskich rozwijających planowo turystykę kulinarną. Case studies i wskazania dla Polski.”

Uczestnicy wysłuchali także prelekcji Macieja Dobrzynieckiego (Stowarzyszenie Akademia Gastronomiczna, przedstawiciel Michelin na Polskę) nt. turystyki kulinarnej premium i jej miejsca w strategii.

Dr Andrzej Stasiak z Uniwersytetu Łódzkiego zaprezentował opracowanie: Analiza funkcjonowania i potencjału promocyjnego szlaków kulinarnych w Polsce (Polska Organizacja Turystyczna 2024 r.).

Następnie uczestnicy podzielili się na zespoły tematyczne. W grupie dot. szlaków kulinarnych prowadzonej przez dra Andrzeja Stasiaka pracowali przedstawiciele Instytutu Skrzynki: Jan Babczyszyn – dyrektor oraz Liliana Kubiak, zastępca dyrektora. Pozostałe grupy robocze dotyczyły enoturystyki (lider: dr Marta Sidorkiewicz), produktu lokalnego i tradycyjnego (lider: Małgorzata Borkowska), ofert i doznań turystyki kulinarnej (lider: Marcin Sekida).

W dyskusji podsumowującej zaprezentowano wstępne spostrzeżenia i wnioski, m.in. określono priorytety interesariuszy wśród celów strategii, którzy podkreślali istotę edukację samej branży, jak i mieszkańców i turystów oraz konieczność wsparcia finansowego przez władze centralne, by rozwijać ofertę i jakość turystyki kulinarnej w Polsce.

Partnerami projektu są także:

  • Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych z siedzibą w Lublinie
  • Stała Rada Konferencji ds. turystyki kulinarnej
  • Stowarzyszenie „Akademia Gastronomiczna” z siedzibą w Gdańsku
  • Ogólnokrajowa Spółdzielnia Turystyczna GROMADA
  • Culinary Heritage Network – Sieć Dziedzictwa Kulinarnego
  • pozostali interesariusze turystyki kulinarnej.

  • Autor: Administrator Strony
  • Opublikowano: 26.06.2025, 10:37
  • Ostatnia edycja: 26.06.2025, 10:37
element dekoracyjny
element dekoracyjny