Przejdź do głównej treści

Rozmawiali o promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego

Relacja
element dekoracyjny
element dekoracyjny

W Warszawie 22-23 maja 2025 r. odbyła się ogólnopolska Konferencja pt. „Turystyka kulinarna jako formuła promocji polskiej żywności i dziedzictwa kulturowego”. Na wydarzeniu nie brakowało akcentu regionu Wielkopolski, w tym powiatu poznańskiego.

Konferencja jest wydarzeniem cyklicznym, a tegorocznymi jej celami były:

  • upowszechnianie i promocja kultury ludowej i tradycyjnej poprzez edukację regionalną w celu podnoszenia świadomości regionalnej oraz zachowania ciągłości tradycyjnej kultury;
  • popularyzacja unikalnych i żywych elementów kultur tradycyjnych poprzez tworzenie atrakcyjnych form upowszechniania przejawów kultur tradycyjnych oraz wiedzy na temat niematerialnego dziedzictwa kulinarnego;
  • wymiana doświadczeń oraz prezentacja wyników badań dotyczących polskiej żywności w kontekście jej miejsca w dziedzictwie kulturowym w oparciu o wydarzenia związane z turystyką kulinarną w myśl idei od pola do stołu;
  • prezentacja dobrych praktyk w wykorzystaniu turystyki kulinarnej do promocji polskiej żywności regionalnej i lokalnej oraz dziedzictwa kulturowego.

Wśród uczestników i osób prowadzących warsztaty znajdowali się czołowi eksperci i praktycy wdrażający dobre praktyki w działalności branżowej. Wśród prelegentów znalazła się Liliana Kubiak, zastępca dyrektora Instytutu Skrzynki, która wygłosiła wykład pt. „Skrzynki Pełne Smaków” – czy na festynie rodzinnym można nauczyć się czegoś o dziedzictwie kulturowym i kulinarnym? Podczas swojego wystąpienia zaprezentowała festyn rodzinny, będący festiwalem jesiennych smaków, który był organizowany przez Instytut we wrześniu 2023 roku. Wydarzenie to zostało wyróżnione w kategorii „Działania prokulturowe” w prestiżowym konkursie „Działania proekologiczne i prokulturowe w ramach strategii rozwoju województwa wielkopolskiego” organizowanym przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

Podczas dwudniowej konferencji uczestnicy mieli okazję wysłuchać kilkudziesięciu wystąpień, m.in. reprezentantów czołowych polskich uczelni, ale także instytucji i organizacji związanych z miejską i wiejską turystyką kulinarną. Była to okazja do spotkania w ramach paneli z reprezentantami jednostek m.in. Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi, Departamentu Wsparcia Rozwoju Turystyki Polskiej Organizacji Turystycznej, Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki, którzy odpowiadali na pytania, czym dla ich instytucji jest dziedzictwo kulinarne Polski, jak dotychczas angażowali się w jego promocję oraz jakie projekty będą wdrażać w najbliższej przyszłości.

Turystyka kulinarna została przeanalizowana przez prelegentów w różnych wymiarach: kuchni lokalnej i zaangażowania społeczności; typów turystów – charakterystyki z podziałem na grupy wiekowe: ich oczekiwań i zachowań; dostępności produktów regionalnych oraz komunikacji i promocji w mediach, w tym mediach społecznościowych; rarytasów polskiej kuchni w internetowych rankingach kuchni narodowych. Uczestnicy mieli okazję poznać zagadnienia polskiej turystyki kulinarnej z punktu widzenia: lokalnych producentów, szlaków kulinarnych, konkretnych destynacji kulinarnych, promocji polskich kulinariów za granicą, enoturystyki, dziennikarstwa kulinarnego, turystyki miejskiej i aglomeracyjnej, konkursów kulinarnych, kół gospodyń wiejskich, agroturystyki, czy zagrody edukacyjnej.

Pierwszy dzień zakończyła projekcja filmu „Flisak” reżyserii Ryszarda Kruka, opowiadającego o fenomenie toruńskiej kultury flisackiej oraz dyskusja o wykorzystaniu potencjału tej kultury w turystyce kulinarnej. Uczestnicy zintegrowali się w Stolica Cafe, gdzie odtwarzana jest tradycyjna, XIX-wieczna kuchnia Warszawy. Jak zwykle wszystkie lunche podczas konferencji były również okazją do poznania regionalnych przysmaków. Tym razem zaprezentowały się Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Dwór Mościbrody.

Tradycyjnie już podczas konferencji odbyły się warsztaty, tym razem obejmowały dwa tematy:

  • możliwości wykorzystania w działalności instytucji kultury dziedzictwo kulinarne i tworzenia produktów turystyki kulinarnej
  • od agroturystyki do turystyki kulinarnej (case study)

Wydarzeniem towarzyszącym był panel dyskusyjny i badanie potrzeb interesariuszy w zakresie przygotowywanej Podstrategii Turystyki Kulinarnej. Zadanie publiczne realizowane jest w ramach konkursu „Program wsparcia dla turystyki. Edycja 2025” Ministerstwa Sportu i Turystyki. Panel i badanie realizowane są przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej oraz partnerów projektu, m.in. Instytut Skrzynki. Podczas spotkania zaprezentowała została idea strategii oraz cele i planowane działania, które doprowadzą do przygotowania strategii. Wśród celów wskazane zostały cztery kategorie:

  • wspierania aktywności i tworzenia warunków do rozwoju zrównoważonego dla różnych interesariuszy sektora turystyki kulinarnej
  • ochrony i promocji dziedzictwa kulinarnego
  • edukacji różnych grup podmiotów sektora turystyki kulinarnej (turystów i organizatorów)
  • promocji i komercjalizacji oferty turystyki kulinarnej w Polsce.

Obecni interesariusze zostali zaproszeni do wypełnia ankiety, która zostanie również rozesłana do zainteresowanych. Kolejnym etapem będzie konferencja planowana na koniec czerwca w Dworze Skrzynki (gm. Stęszew, powiat poznański).


  • Autor: Administrator Strony
  • Opublikowano: 26.05.2025, 12:58
  • Ostatnia edycja: 26.05.2025, 12:58
element dekoracyjny
element dekoracyjny